Nagroda Wojewody dla Kapitana Kaszowskiego (2006)

,

W 2006 roku Wojewoda Kujawsko-Pomorski Pan Zbigniew Hoffman wyróżnił „Za szczególne osiągnięcia żeglarskie na morzu” kapitana Aleksandra Kaszowskiego za całokształt zasług i osiągnięć żeglarskich na morzu. W imieniu Wojewody nagrodę wręczyła Pani Wicewojewoda Marzenna Drab.

REKOMENDACJA KAPITUŁY NAGRODY.
Autor: Hubert Latoś

Aleksander Kaszowski urodził się 26 grudnia 1935 roku w Poznaniu. Po ukończeniu studiów technicznych w Gdańsku i kilkuletniej pracy w Poznaniu, przenosi się w 1964 roku do Bydgoszczy. Tu kontynuuje pracę w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (obecne PESA S.A.), zajmując kolejno stanowiska: Dyrektora Technicznego, Dyrektora Naczelnego, Zarządcy i Prezesa Zarządu tego zakładu, który z powodzeniem przeprowadził przez wszystkie transformacje. Z tego stanowiska, w 1998 roku przechodzi na emeryturę.

Od 13-tego roku życia uprawia żeglarstwo, szczególnie interesując się żeglarstwem morskim. Pomimo znaczących obciążeń zawodowych, już w 33-cim roku życia uzyskuje stopień Jachtowego Kapitana Żeglugi Wielkiej.

W Bydgoszczy, od swego przyjazdu, nadaje całkowicie nowy, dynamiczny kształt organizacji i rozwojowi żeglarstwa morskiego w byłym województwie bydgoskim. Można z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że był organizatorem i twórcą żeglarstwa morskiego na Pomorzu i Kujawach. Województwo nasze, wtedy nie posiadało żadnego jachtu morskiego. Dlatego już w 1964 roku organizuje Sekcję Żeglarstwa Morskiego KKS „Brda”, obecnie działającej przy RTW „Bydgostia”. Z jego inicjatywy i dzięki jego pomysłom i energii zostaje wybudowany pierwszy bydgoski jacht oceaniczny nowej konstrukcji – „Euros”, który nie tylko stał się kuźnią kadr żeglarstwa morskiego naszego województwa, ale także został jednym z najsławniejszych polskich jachtów.

Również jemu zawdzięczamy powstanie kolejnych jachtów: „Zentka” i „Solanusa”. Ten ostatni, wzorem „Eurosa” zaczyna się pięknie wpisywać się na karty historii polskiego żeglarstwa. Za rejsy na „Solanusie” nasi żeglarze pięciokrotnie znaleźli się wśród laureatów krajowej honorowej nagrody Rejs Roku. Najcenniejszymi z tych rejsów było opłynięcie Spitzbergenu, oraz dojście do wschodnich wybrzeży Grenlandii, do szerokości 79°05’N i długości 14°56’W, z kapitanem Bronisławem Radlińskim, także wychowankiem kapitana Kaszowskiego.

Dzięki jachtom oraz organizowanym szkoleniom i egzaminom na stopień sternika morskiego, wyprowadził na morze setki żeglarzy i wielu pomorskich kapitanów. Wkład w rozwój żeglarstwa morskiego w naszym województwie uzasadnia, aby nazywać Go wśród nas – „Kapitanem Kapitanów”.

Kapitan Aleksander Kaszowski był nie tylko był organizatorem, ale także wybitnym sportowcem, uczestnikiem wielu rejsów wpisanych na stałe do historii żeglarstwa polskiego.

  • W roku 1968 był I oficerem na „Eurosie”, który pod Wojciechem Orszulokiem po raz pierwszy w historii żeglarstwa światowego opłynął Islandię.
  • W roku 1970 poprowadził „Eurosa” przez cieśninę Pentland Firth. Przejście pod żaglami, bez silnika, w czasie prądu syzygijnego było prawdopodobnie również pierwsze w historii światowego żeglarstwa.
  • W roku 1971 w samotnym rejsie, na „Eurosie” bez samosteru i silnika, dwukrotnie przeszedł Cieśniny Duńskie. Ten wyczyn nigdy nie został powtórzony.
  • W roku 1973 poprowadził „Eurosa” wokół Przylądka Horn. Mimo dwóch tygodni ciężkich sztormów była to próba udana i 25-ta w ciągu całej historii żeglarstwa światowego.
  • W roku 1977 poprowadził „Eurosa” na Spitsbergen. Na tym arktycznym archipelagu „Euros” był trzecim polskim jachtem.

Za osobiste osiągnięcia sportowe wyróżniono go dwukrotnie Medalem „Za wybitne osiągnięcia sportowe”, trzykrotnie nagrodami „Rejs Roku” i jednym wyróżnieniem tej nagrody.

Jest jednym z założycieli Bractwa Kaphornowców (dyplom nr 2), skupiającego żeglarzy, którzy pod żaglami opłynęli Przylądek Horn w Południowej Ameryce. W ciągu dwóch kadencji był Grotmasztem tego Bractwa, oraz od 2003 roku jest jedynym polskim żeglarzem Członkiem Honorowym Międzynarodowego Stowarzyszenia Kaphornowców: Hon. Member International Association of Cape Horners.

Kapitan Aleksander Kaszowski dwukrotnie został laureatem nagrody imienia Leonia Teligi za najlepszy utwór literacki propagujący żeglarstwo.

Wspólnie ze Zbigniewem Urbanyim napisał: „Eurosem na Horn”, „Sztormy, lody i powroty” oraz „Polskie jachty na oceanach”. Sam zaś jest autorem „Kaphornowej Sódemki”, „Kanaki z trzeciej wachty” i „Nawigacji dla żeglarzy”. Książki te ukazały się w nakładzie ponad 250 000 egzemplarzy.

Obdarzono Go wieloma funkcjami honorowymi, takimi jak:

  • Honorowy członek „International Association of Cape Hornes”,
  • Honorowy członek Bydgoskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego,
  • Honorowy członek RTW Bydgostia Kabel,
  • Honorowy Komandor Sekcji Żeglarskiej RTW Bydgostia Kabel.

Spis ważniejszych odznaczeń i wyróżznień obejmuje 41 pozycji, z których najważniejsze to Krzyże: Oficerski i Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Złoty i Srebrny Krzyż Zasługi, Zasłużony Kolejarz – oraz wiele innych odznaczeń państwowych, resortowych i sportowych.

Z odznaczeń regionalnych wymienić należy:

  • Odznakę Honorową „Za Szczególne Zasługi dla Rozwoju Województwa Bydgoskiego”,
  • „Medal Prezydenta Miasta Bydgoszczy”,
  • Odznakę Honorową „Bydgoszcz Zasłużonemu Obywatelowi”.

W 2002 roku, na zebraniu założycielskim „Kujawsko-Pomorskiego Kolegium Kapitanów Jachtowych”, w uznaniu zasług i osiągnięć, kapitanowi Kaszowskiemu powierzono godność Kapitana Seniora. W tym roku, kolegium to, na dorocznym zebraniu w maju, postanowiło wysunąć Go do nagrody Wojewody Kujawsko-Pomorskiego „Za wybitne osiągnięcia żeglarskie na morzu” za całokształt dokonań w tym obszarze, co dzisiaj jest finalizowane.

Pomimo wielu znaczących dokonań organizacyjnych, sportowych i literackich Kapitan Aleksander Kaszowski pozostał serdecznym Kolegą, doradcą wielu działań związanych z żeglarstwem i roztropnym kapitanem, z którym wielu ponownie wypłynęłoby w rejs.

O Kapitanie Aleksandrze Kaszowskim w Internecie: